Om oss

Grundläggande datakunskap med skräddarsydd innehåll

Vår målsättning är att öka den digitala mognaden för personer som har en låg formell utbildningsnivå, personer som tillhör en lägre nivå än SFI C samt personer med risk för lång arbetslöshet. Vi vill föra individen närmare en varaktig etablering på arbetsmarknaden genom motiverande och inspirerande kursmaterial. Med nära samarbete med olika SFI-skolor vill vi anpassa kurserna efter deras krav, speciellt deras digitala former av undervisning. 

Under våren 2020 medförde Covid-19 pandemin en mer digitalisering i undervisningen . Detta öppnade självklart upp för nya former att kommunicera, arbeta och undervisa på. Flera arbeten och skolor valde att gå över till distansarbete och detta medförde självklart en förändring i allas vardag. Därför tycker vi att Ecirkeln har ett anpassad paket för individer som vill komma igång med dem vanligaste ämnena inom digitalisering. Vårt team är självklart öppna för att lyssna på behovet och skapa flera anpassade kurser som passar deltagarna.

Ecirkelns övergripande mål är att utvärdera och förbättra integrationen av nyanlända i Sverige. Baserat på deltagarnas utförande av utbildning och återkoppling angående integration är det möjligt för lokala intressenter att gemensamt identifiera problem samt förbättra den lokala ekonomin. Konceptet är baserat på studier inom lokal ekonomisk utveckling och använder metoden Systemisk Konkurrenskraft.  

Pedagogiskt är utbildningsmaterialet skapad så att varje deltagare får en skräddarsydd utbildning som passar deras individuella förmåga och behov. 

Utbildningsmaterialet är framtaget med hänsyn till de ämnen kommunen och deltagarna prioriterar. Materialet är också anpassat för att vara i linje med Sveriges nationella plan, förordning, länsstyrelsen, SKR studier, samt ESF-prioritetsområden. 

Ecirkeln är ett “nisch-fokuserat” konceptuellt ramverk skapat genom återkoppling från deltagarna (nyanlända under 2019-2020), trend observation, och datainsamling. Baserat på dessa tre källor utförs materialutveckling samt implementering av skräddarsydda utbildningar som är anpassningsbara för varje deltagares individuella behov. Slutligen utför deltagarna en utvärdering av utbildningen där ändringar kan föreslås. 

Ecirkelns konceptet är anpassat till Europas 2020-strategi för ökad tillgänglighet till arbetsmarknaden samt kvaliteten och användning av informations- och kommunikationsteknik. Affärsmodellen fokuserar på de globala målen för hållbar utveckling: mål 4: God Utbildning, mål 5: Jämställdhet, och mål 10: Minskad Ojämlikhet. 

Ecirkelns affärs- och utbildningsmodell tillgodoser det nationella målet för kompetensförsörjning samt länsstyrelsens prioriterade mål för “insatser som underlättar för nyanlända och asylsökande att ta del av det digitala utbudet i samhället”. Det framhäver också samverkan mellan olika aktörer. 

Affärs- och utbildningsmodellen präglas av flexibilitet och anpassningsförmåga. Materialet och kurser är skapade för att snabbt modifieras och utvecklas utan behov för stor översyn.

Ecirkeln drivs av konceptet ‘digital inkludering’ och finansieras antingen direkt från kommuner, privata organisationer och sociala samhällsorganisationer eller indirekt via länsstyrelsen eller Europeiska socialfonden. Ett exempel på dess operativa flexibilitet är fond mobilisering genom kommun, SFI, länsstyrelsen §37, ESF mm. Ett annat exempel är flexibiliteten i feedback-systemet.

Dessutom är den analytisk. Modellen innefattar kontinuerlig kvalitativ och kvantitativ digital analys av deltagarnas behov och beslutsfattande förmåga samt anpassar dessa behov till de lokala, regionala och nationella prioriteringarna i syftet att snabbare och enklare mobilisera fonder.

Till skillnad från färdigutvecklat utbildningsmaterial måste Ecirkeln göra små antaganden om deltagarnas behov utan förutfattad åsikt om deras utvecklingshastighet och framtida utvecklingsbehov. Designen ger möjlighet till kontinuerlig uppdatering och utveckling genom det robusta feedback-systemet.

En unik egenskap är att Ecirkeln kan kopplas till andra ramverk som till exempel SFI lärande system, Stöd och Matchning, och understödd anställning.

Ecirkelns utbildningsmodell är heuristiskt utvecklad baserad på ett feedback-system som hjälper att anpassa utbildningsmaterialet för deltagare från vissa specifika målgrupper såsom nyanlända, personer som inte är skriv- och läskunniga, personer med funktionsnedsättningar, mm.

Ecirkelns digitaliseringsstrategi äventyrar inte materialets kvalitet eftersom implementeringar är baserade på återkoppling från deltagarna samt direkt och systematisk interaktion med både deltagare och lokala mentorer.

För att vidga vårt perspektiv har vi hämtat inspiration från lokal ekonomisk utveckling  (LED Local Economy Development) systemtänkande och från hur andra har arbetat med studier angående aspekter av systemisk konkurrenskraft.  Systemisk konkurrenskraft utvecklades av Esser K., Jörg Meyer-Stamer och andra akademiker.  Det är ett koncept som placerar alla aktörer i ett system, definierar dess dynamik, samt kartlägger interaktionen mellan dem.  

‘System betyder att ett mönster av aktörer, institutioner, organisationer och policyer som är sammankopplade genom komplexa återkopplingsmekanismer och som tillsammans skapar en sammanhängande enhet – ett ekosystem för integrationsinsatser.’

Systemisk konkurrenskraft är ett analytiskt koncept: ett heuristisk ramverk bestående av systemets fyra nivåer Mikro, Meso, Makro och Meta. Genom dess digtala inkluderingsprogram agerar Ecirkeln i det vi kallar mesonivån. Mesonivån är området som inkluderar alla effektiva aktörer inom integrationsområdet.  Mesonivå: Se figuren nedan.

I mesonivån kan deltagarna uttrycka sina behov och önskemål för bättre integrationsupplevelse, kommunerna har sina direkta insatser för att hjälpa deltagarna att nå sina mål, och fond mobiliserare som länsstyrelsen kan få feedback från kommuner och deltagare för att anpassa de nationella och regionala målen.

Ecirkeln är ett dynamiskt inlärnings koncept som kontinuerligt sammanför feedback från deltagarna för att sedan leverera både kvantitativ och kvalitativ feedback till insatsägaren (kommuner i de flesta fall) via sin elektroniska plattform

Hela återkopplingssystemet är baserat på:

  • 1. kartläggningen av deltagarna
  • 2. feedback (förmedlaren) om språknivå, utbildningsnivå mm.
  • 3. anpassat tillgång till grundläggande utbildningsmaterialet
  • 4. testa och feedback från deltagare
  • 5. preliminär utveckling av utbildningsmaterial
  • 6. prova och feedback (förmedlare och deltagare)
  • 7. interim utveckling
  • 8. feedback och nivå up
  • 9. implementering av skräddarsydda utbildningsmaterial och access
  • 10. feedback för utvärdering. 

Systemisk återkopplingsslinga avser det totala systemet och det inkluderar kvalitativa och kvantitativa systematiska återkopplingsslingor, titta på figuren nedan.

Typer av feedback:
Systemisk återkopplingsslinga: avser det totala systemet och det inkluderar kvalitativa och kvantitativa systematiska återkopplingsslingor.

Kvantitativ slinga (Loop): digitalt intag av data från användare som inloggningstid och frekvens och förvandla den sedan till meningsfull information på mentorns instrumentpanel för att hjälpa mentorer eller förmedlare att fatta bättre beslut.

Kvalitativ slinga: Mentorer tar emot data genom personlig / online-interaktion med användare och skickar systematiskt feedback som (innehåll, systemfel, utvecklingsförslag, anpassad utbildning mm.) till ecirkeln. Ecirkeln schemalägger och anpassar materialet efter behov och publicerar det för testning och utvärdering.